//Forever Imperfect
Salam AidilAdha

Tuesday @ 3:14 PM | 0 Comment [s]

Hi, assalamualaikum. Maaf. Baru nak post pasal Aidil Adha. Heheheheh. Okay, semua dah melantak daging kan? Jangan lupa tanam daging berlebihan *tak habis/basi* dan tulang-tulang daging lembu, kambing, unta, kerbau dan seumpama denganya yang telah dikorban kan. Hehehe. Mieghaa rasa mcm nak cerita pasal hikmah aidiladha lah. Em, actually lah kan... Kita sepatutnya sambut Hari Raya Aidil Adha atau lebih dikenali dengan ' Raya Haji ' ni lebih meriah berbanding Raya Aidil Fitri a.k.a ' Raya Puasa '. Haa, jap nak cerita fadilat nya. Hihi..


Fadhilat yang diperolehi daripada ibadah korban ini amat besar antaranya:


  • Menambah amal kebajikan. Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya: “Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan”. (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)



  • Sebagai penebus dosa Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah:Maksudnya: “Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu”. (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)



  • Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah.Sabda Rasullah Sallahahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya: “Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla.” (Hadis riwayat Thabrani)



  • Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda:Maksudnya : “Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta’ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tunduk-tunduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih.” (Hadith riwayat Tirmidzi)



  • Ancaman terhadap orang yang mampu melakukan qurban tetapi tidak melaksanakannya. Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya: “Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami”.


  Haaa, see? MasyaAllah.. Untunglah dapat makan daging free buat beberapa hari. hihihi.. And, for the first time Mieghaa tengok lembu sembelih depan mata. I mean, real :O Kinda takutlah jugak.4 ekor pulak tu tengok live. wuwuwuw~ Disebabkan nak makan daging dia, Mieghaa pun buat-buat berani. Ceh, kejam en? Hahahahahahaha. 

Oklah, nak tweet sat! byebye! 









Older Post | Newer Post
The Disclaimer

Hi peeps. I'm the author of this blog. A teenage, 15.I wrote whatever i want.

Mieghaa I'm PREETY and i know it. Hihihi.

PLEASE BEHAVE YOURSELF! DO NOT COPY ANYTHING FROM HERE. TQ


Navigations!

Diary About Stuff Site


Let's Talk!


The Credits!

Template by : Farisyaa Awayy
Basecode by : Nurynn
Full Edited : Mieghaaa

Best View at GOOGLE CHROME!